Menno Bosma - Journalistieke producties
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
februari 2009
Blogoverzicht:
|
Blog11 februari 2009RecessieIs de recessie goed voor journalistieke ondernemers of juist niet? Als ondernemer met een redelijk aantal vlieguren heb ik al twee keer een recessie meegemaakt (gaap, opa, nu een ander verhaaltje). Beide keren spon ik daar garen bij. Uitgevers krompen de vaste bezetting van redacties in en gingen meer werk uitbesteden. De bladen bleven bestaan, maar de vaste lasten ervan gingen omlaag, daar kwam het op neer. Zal dat nu ook zo zijn? Of gaan nu ook de bladen naar de knoppen? Tot nu toe heb ik weinig verontrustends gemerkt. Slechts bij één project, een boek in opdracht van een adviesbureau, bereikten de tentakels van de recessie mij. Het boek gaat wel door, maar moet soberder. Ik legde ook mijn oor te luisteren bij wat collega's. Daar bespeurde ik evenmin paniek. In de marktsector houden opdrachtgevers wel nadrukkelijk de hand op de knip. Op projecten die wat meer kosten, buitenlandse reizen bijvoorbeeld, wordt beknibbeld. En er is een neiging om tarieven te verlagen. 'Afgeschermd van de ontucht van de markt', zoals een collega het uitdrukt (bij de overheid en non profit dus) floreren de zaken juist. Freelancers die in dat segment actief zijn, melden een stroom aan nieuwe opdrachten. Oftewel: als je al veel voor de non profit deed, zit je goed. En anders is het zaak de orderportefeuille te spreiden. Ga niet in aandelen, neem obligaties...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||