december 2013
ma | di | wo | do | vr | za | zo | | | | | | | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | | | | | |
| Blogoverzicht:
|
Blog10 december 2013GedrevenToen ik laatst over de A2 het land doorkruiste, viel me op dat de vloedgolf van quasi-Latijnse bedrijfsnamen (Veolia, Liander, Zigila – enig idee wat ze doen?) is gevolgd door een tsunami aan vreemde wervende slogans. De eerste die ik onder ogen kreeg, was ‘Altijd dichtbij’. Ik zag niet meteen wat het desbetreffende bedrijf deed, dus gokte ik: een datingsite? De NS die nog een keer alles op alles zet? Het bleek om een ziekenhuis te gaan (ik ben even kwijt welk – als je erop googelt, komen er diverse ziekenhuizen tevoorschijn). Een tricky reclameleus, lijkt me. Er zal maar iemand overlijden omdat de ziekenauto niet op tijd bij het ziekenhuis was. Jaja, altijd dichtbij, ik hoor het de nabestaanden denken. Ik zou zoiets geloof ik eerder op auto’s van een begrafenisonderneming zetten. Ik was nog nauwelijks van de schok bekomen, of ik passeerde een auto die meldde dat hij ‘Doelbewust onderweg’ was. Dat zette me hevig aan het denken. Ik wist op dat moment precies waar ik naartoe wilde en ook ongeveer hoe laat ik daar wilde zijn. Was ik dus doelbewust onderweg? En al die duizenden medeweggebruikers dan? Zouden er daar veel bij zitten die van huis waren gegaan om zomaar een eindje te karren? Met de huidige benzineprijzen leek me dat onwaarschijnlijk. Het raadsel werd alleen maar groter toen ik thuis zag dat de slogan wordt gevoerd door de Brabantse familie Van Driel, ooit oprichters van een taxibedrijf maar anno 2013 ‘aanbieders van mobiliteitsoplossingen’. Van wie denken zij zich te onderscheiden door te melden dat zij doelbewust onderweg zijn? Dicht bij huis kwam ik een bestelauto van woningcorporatie Ymere tegen. Ik veerde op. Hoe zou het gaan met de oervader van de volstrekt ondoorgrondelijke bedrijfsslogans? Jarenlang waren de Ymere-autootjes aan beide zijden voorzien van de tekst ‘Door wonen gedreven’. De eerste keer dat ik die tekst zag, viel ik bijna van mijn fiets. Dat had vooral te maken met dat ‘door wonen’. Het leek alsof wonen Ymere in beweging zette, terwijl wonen me toch vooral hun product/ dienst lijkt. Alsof twee geliefden ‘door huwelijk gedreven’ op hun trouwkaart zetten. Misschien bedoelde Ymere dat het een gedreven organisatie is. Maar ik vind gedreven zijn iets bij uitstek menselijks. Hoe kan een complete organisatie gedreven zijn? Was bij ondervraging van het personeelsbestand soms een bovengemiddelde mate van gedrevenheid aan het licht gekomen? Toen ik dichter bij de bestelauto kwam, bleek Ymere gelukkig op een nieuwe slogan te zijn overgestapt: ‘Wonen, leven, groeien’. Tja, voeg er ‘eten’ en ‘drinken’ aan toe en je hebt zo’n beetje alle menselijke activiteiten te pakken. Thuis googelde ik, gedreven door nieuwsgierigheid, nog even op ‘Door wonen gedreven’. Ik zag dat ‘Misteli, bureau voor merkactivatie’ de trotse bedenker was. Toen snapte ik het pas. ![](img/pijlvorige.gif) ![](img/pijlvolgende.gif)
|